Studiu: companiile românești ar lăsa comunicarea pe umerii profesioniștilor

McGuireWoods Romania, în parteneriat cu Sfera Business, a lansat studiul Cum comunică strategic companiile din România?, în cadrul unei dezbateri ce a reunit profesioniști responsabili de comunicare strategică, afaceri publice și guvernamentale, din companii de renume.

Potrivit studiului, 73 la sută dintre companii, indiferent de mărimea veniturilor, ar externaliza activitatea de comunicare strategică și pe cea de public affairs & government relations (PA&GR), pentru a obține expertiza consultanților.

Managementul reputației

În România, managementul reputației, înțeles drept notorietatea companiei, are o importanță majoră. Totuși, veniturile obţinute determină nivelul de instituționalizare a funcțiilor de comunicare strategică, afaceri publice şi guvernamentale. 89 la sută dintre companiile care au venituri de peste 100 milioane euro au un departament de comunicare strategică, spre deosebire de 33 la sută dintre companiile cu venituri de până la un milion de euro. 58 la sută dintre companiile respondente spun că au o strategie de comunicare formală, iar 16 la sută au o astfel de strategie, însă nu este una formalizată. La celălalt capăt al spectrului de răspunsuri, 19 la sută dintre companii plănuiesc să își definească o strategie de comunicare, dar patru la sută nu au și nici nu planifică definirea unei strategii în acest sens.

Rezultatele studiului arată şi o legătură directă între mărimea companiei, veniturile ei şi probabilitatea de avea o strategie de comunicare. Astfel, pe măsură ce firmele cresc, ele acordă o importanță secundară comunicării (33 la sută dintre companiile cu venituri între 1-10 milioane euro au o strategie de comunicare), dar odată ce ating pragul de 50 milioane euro, își reiau focusul pe comunicare. În ceea ce privește funcția de PA&GR, 54 la sută dintre companiile cu venituri între zece și peste 100 milioane euro au un departament dedicat acestor activități şi doar 30 la sută dintre cele cu venituri sub zece milioane euro. „Studiul nostru, aflat acum la prima ediție, își propune să identifice tendințele din comunicarea strategică, afacerile publice și relațiile guvernamentale relevante pentru mediul de business românesc. Ne dorim să punem la dispoziția profesioniştilor din domeniu, dar și a executivilor de top, un set relevant de informații care să le faciliteze înțelegerea modului în care companiile din diverse industrii din România evoluează de la an la an în comunicarea strategică. Aceste informaţii sunt utile și în construirea relației cu clienții și cu toate celelalte audiențe relevante, într-un mediu de afaceri din ce în ce mai mult centrat pe comunicare”, observă Elena Badea, Partner, Sfera Business.

Strategia de business

Pentru 74 la sută dintre companii, strategia de comunicare este parte integrantă a strategiei de business. Numai o strategie de comunicare aliniată cu valorile și obiectivele strategice ale afacerii va genera, pe de o parte, încredere și implicare în interior, iar pe de altă parte, credibilitate și notorietate în exteriorul organizației. Pentru 48 la sută dintre companiile românești, audiența principală în comunicarea externă sunt clienții. Urmează publicul, în general, cu 19 la sută, comunitatea din care face parte compania cu 17 la sută, jurnaliștii, cu opt la sută, și autoritățile, cu patru procente din totalul de răspunsuri.

Studiul confirmă şi faptul că firmele înţeleg beneficiile aduse de profesioniştii în comunicare şi/sau afaceri publice şi guvernamentale. Aceştia sunt implicați în planificarea strategică în 45 la sută dintre cazuri, iar în 32 la sută dintre cazuri implicarea lor este parțială. În 45 la sută dintre companiile respondente, activitatea de comunicare strategică este separată de cea de Public Affairs & Government Relations. „Ne-am propus să măsurăm câteva aspecte cheie ce caracterizează funcțiile de comunicare strategică și pe cea corelată de Public Affairs & Government Relations, pentru a aduce în prim plan modul în care companiile românești privesc aceste două activităţi. Este momentul ca toate companiile, de la cele aflate la început de drum, până la cele medii și mari, să includă comunicarea ca dimensiune strategică în cadrul viziunii și planului lor de business. Numai astfel vor putea fi competitive și vor putea răspunde cerințelor generațiilor viitoare de clienți și parteneri de afaceri – începând cu cei din generația Y”, declară Nadia Crișan, Senior Vice President și Managing Director McGuireWoods Consulting.

Studiul Cum comunică strategic companiile din România? are la bază un chestionar aplicat între 24 februarie și 9 aprilie 2016. În raport sunt analizate răspunsurile obținute prin aplicarea chestionarului online, alcătuit din 24 de întrebări de la 141 de respondenţi, dintre care 26 la sută executivi de top și 34 la sută specialiști în marketing și comunicare, din mediul local de business. Companiile care au răspuns la chestionar sunt 38 la sută firme românești, 50 la sută firme străine și 12 la sută companii cu capital mixt. 35 la sută dintre companiile respondente au înregistrat, în 2015, venituri de peste 100 milioane euro, 11 la sută au avut venituri de 50-100 milioane euro, 12 la sută de 10-50 milioane euro și 24 la sută de 1-10 milioane euro.

infografic 1.indd

DESPRE McGUIREWOODS CONSULTING

Fondată în 1998, McGuireWoods Consulting LLC este o companie de Public Affairs ce oferă servicii integrate de relații guvernamentale, comunicare strategică și de dezvoltare a afacerilor. McGuireWoods Consulting este o subsidiară a McGuireWoods LLP, o firmă de avocatură internațională, cu peste 1.000 de avocați. Din 2010, McGuireWoods Consulting se clasează în top 20 între cele 1.900 de firme de relaţii guvernamentale din Washington DC, conform raportului anual editat de National Law Journal.

DESPRE SFERA BUSINESS

Este o companie înființată în 2010, care oferă training și consultanță axată pe oferirea de soluții integrate în vânzări, management și relații cu clienții. „Lucrăm întotdeauna alături de clienții noștri, pentru a găsi soluții practice prin care ei să obțină creșterea dorită. Lucrăm întotdeauna personalizat, pornind de la nevoile clientului. Fiecare program este dedicat unei singure companii. Înțelegem rapid provocările de business și ne asigurăm că obținem rezultate, conforme cu așteptările managementului”, precizează conducerea Sfera Business.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter